Sverige är indelat i 21 län. Ett län består av flera kommuner. I varje län finns en länsstyrelse och en landshövding. Länsstyrelsen är en statlig myndighet.
Landshövdingen är chef för länsstyrelsen. Uppsalas landshövding heter Peter Egardt. Länsstyrelsen i Uppsala län har cirka 180 anställda. Vi arbetar med många olika saker.
Här följer några exempel:
- Vi övervakar miljön och naturen i länet.
- Vi ser till att djuren har det bra.
- Vi bildar naturreservat i länet och sköter sedan om dem.
- Vi förmedlar bidrag till företag som vill växa.
Vi håller på att skapa fler webbsidor på lättläst, men är inte riktigt klar med det ännu.