Risk för skogsbrand i Stockholms länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Sveriges landshövdingar samlades runt beredskapsfrågorna

En kö med människor som hämtar tallrikar med mat och flaskor med vatten vid ett bord uppställt utomhus.

Under besöket på Gotlands regemente bjöds gästerna på fältmässig lunch. (Samtliga bilder: Jonathan Öhrman Hojan, Gotlands regemente)

I veckan träffades Sveriges landshövdingar på Gotland för att fortsätta arbetet med att samordna landets civila beredskap.

Mötet Strategiskt ledningsforum arrangeras årligen och samlar landets landshövdingar, länsråd, försvarsdirektörer/beredskapsdirektörer och civilområdenas kanslichefer. Årets värd var Östra civilområdet, som omfattar Stockholms och Gotlands län, med Stockholm som civilområdesansvarig länsstyrelse.

Skälet till att vi håller mötet på Gotland i stället för i Stockholm är att vi vill ha fokus på Gotlands strategiska betydelse och på Försvarsmakten. Därför är vi väldigt glada att Gotlands regemente kunde vara en del av de här dagarna, säger Anna Kinberg Batra, civilområdeschef och landshövding i Stockholms län och värd för mötet tillsammans med Anders Flanking, landshövding på Gotland.

Sedan drygt ett och ett halvt år är Sveriges länsstyrelser indelade i sex civilområden. Inom dessa planeras och utvecklas det civila försvaret på en högre regional nivå, med syftet att stärka landets motståndskraft under fredstida krissituationer, höjd beredskap och krig. Inom varje civilområde sker en planering tillsammans med Försvarsmakten såväl som andra civila myndigheter och organisationer.

Fokus under mötet på Gotland är beredskapsfrågor, beredskapsplanering och samverkan mellan länsstyrelserna så att vi bättre ska kunna lösa våra uppgifter inför och vid höjd beredskap, säger Gunilla Runberg, kanslichef vid Östra civilområdet.

Under de båda konferensdagarna ingick bland annat ett besök vid Gotlands regemente i Tofta, gästspel av civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin och en seminarieövning på temat utrymning.

Det finns en styrka i att samla alla länsstyrelsers ytterst ansvariga för det civila försvaret på det här viset. Vi får en möjlighet att tillsammans diskutera och utveckla vårt beredskapsarbete, och samtidigt lära känna varandra lite bättre, säger Anders Flanking, landshövding i Gotlands län.

En person i solglasögon provar Försvarsmaktens stridshjälm och stridsväst.

Anna Kinberg Batra, landshövding i Stockholms län och en av värdarna för mötet, provar Försvarsmaktens stridshjälm och stridsväst.

Flera människor befinner sig på och omkring ett stridsfordon.

Under det uppskattade besöket på Gotlands regemente förevisades materiel som fordon, understödsvapen och personlig utrustning.

Män och kvinnor går från vänster till höger genom skogen.

Anders Thornberg, landshövding i Hallands län, omgiven av Anders Flanking och Anna Kinberg Batra, landshövdingar i Gotlands respektive Stockholms län. De båda sistnämnda var värdar för mötet som arrangerades av det Östra civilområdet.

En stor grupp människor uppställda utomhus för fotografering.

Mötet Strategiskt ledningsforum genomförs årligen och samlar rikets alla landshövdingar, länsråd, försvarsdirektörer och kanslichefer för civilområdena.

Anna Kinberg Batra

Regeringsgatan 66