Risk för gräsbrand i Stockholms länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Länsstyrelsen beslutar om skyddsjakt efter varg i Norrtälje kommun

Länsstyrelsen Stockholm har fattat beslut om skyddsjakt efter en varg i ett område norr om Norrtälje. Beslutet är fattat med anledning av det angrepp som skedde under förra veckan, då två minishetlandsponnyer dödades av varg. I bedömningen har Länsstyrelsen beaktat Naturvårdsverkets nya riktlinjer för skyddsjakt. Skyddsjakten är tillåten som längst till och med den 31 maj.

Det var onsdagen den 10 april som två minishetlandsponnyer hittades döda i sin hage i Norrtälje kommun. Länsstyrelsens personal kom dit samma dag och genomförde besiktning som visade att skadorna orsakats av varg. Vargen var kvar i hagen när Länsstyrelsen kom till platsen.

I bedömningen har Länsstyrelsen beaktat Naturvårdsverkets nya riktlinjer för skyddsjakt. Utöver angreppet på ponnyerna har Länsstyrelsen tagit hänsyn till att varg även vid tidigare tillfällen angripit tamdjur i området.

Länsstyrelsen gör bedömningen att förutsättningarna för skyddsjakt är uppfyllda. Risken för ytterligare skada på tamdjur som minishetlandsponnyer, får och getter är stor och Länsstyrelsen bedömer att skyddsjakten inte försvårar upprätthållandet av gynnsam bevarandestatus för varg.

Efter angreppet har nya observationer av varg inkommit, vilket tyder på att vargen är kvar i området och det finns därmed risk för ytterligare angrepp. Tätheten av tamdjursbesättningar är hög och det är inte möjligt att på kort sikt genomföra förebyggande åtgärder, särskilt med anledning av att betessäsongen har börjat.

Vi uppmanar djurägare att se över sina stängsel, det är alltid viktigt för att minimera risken för angrepp. Jag vill också poängtera att vargangrepp på häst är en mycket ovanlig företeelse, men likväl sorgligt och olyckligt för den som drabbas. Ponnyerna som angreps förra veckan var små minishetlandsponnyer, vilket sannolikt spelat en avgörande roll. Det är viktigt att säga eftersom många hästägare nu är oroliga, säger Sara Sundin, enhetschef på Länsstyrelsen Stockholm.

Skyddsjakten får ske dygnet runt inom ett begränsat område från den 16 april till och med 31 maj 2024, dock som längst till dess att en varg har fällts eller att annat beslutas. En varg får fällas inom jaktområdet, som är beläget cirka två mil norr om Norrtälje. Länsstyrelsen utser jaktledare för skyddsjakten.

Beslutet har fattats i enlighet med jaktförordningen.

Anna Kinberg Batra

Regeringsgatan 66