Ytterligare vargangrepp i reviret Söderåsen

Länsstyrelsen Skånes logotyp

Länsstyrelsen har idag besiktigat ytterligare två vargangrepp på ett får och en alpacka i reviret Söderåsen, det sjunde och åttonde angreppet på kort tid. Skyddsjakt inom reviret pågår sedan tidigare.

– ­Angreppen har skett spritt inom reviret på Söderåsen. De senaste två angreppen har skett på två olika gårdar inom den södra delen av Söderåsen i Svalövs kommun. Flera av de tidigare angreppen har via dna-analys kunnat kopplas till den individ (G93-23) som har gjort minst 15 angrepp i södra Sverige sedan i september i höstas. Vi har tagit prover för dna-analys men tills de är analyserade är det oklart vilken individ det är som utfört de senaste angreppen, säger Louise Gårdefalk, vilthandläggare på Länsstyrelsen Skåne.

Skyddsjakt pågår

Länsstyrelsen Skåne fattade den 18 april beslut om skyddsjakt på en varg. Dagens angrepp skedde inom skyddsjaktområdet och skyddsjakt pågår.

Tre av de tidigare angreppen som skett i reviret Söderåsen har gjort av en och samma varg, G93-23. Detta är en varg som sedan september 2023 via dna kunnat knytas till minst 15 angrepp i södra Sverige.

Åtta angrepp sedan februari inom reviret på Söderåsen

8 februari Två döda får, Svalövs kommun (Dna-analys G93-23)

23 mars Ett dött får, Svalövs kommun (Dna-analys G93-23)

10 april Två döda får, Svalövs kommun (Dna-analys G93-23)