Ny skyddsjakt efter femte vargangrepp i reviret Söderåsen

Länsstyrelsen Skånes logotyp

Länsstyrelsen har idag besiktigat ytterligare två vargangrepp på får och getter i reviret Söderåsen, det femte och sjätte på kort tid. Länsstyrelsen har nu fattat ett nytt och utvidgat beslut om skyddsjakt.

Minst 15 angrepp från samma individ

– ­Det här angreppet har skett i utkanten av reviret, i Svalövs kommun. Det har gjorts bakom ett tättslutande 90 centimeter högt fårstängsel, som i vanliga fall ger ett mycket bra skydd mot rovdjur. Vi misstänker att även detta angrepp har gjorts av den individ som har gjort minst 15 angrepp i södra Sverige sedan i september i höstas, säger David Börjesson, vilthandläggare.

Nytt beslut om skyddsjakt

Länsstyrelsen Skåne fattade den 10 april beslut om skyddsjakt på vargen G93-23. Dagens angrepp skedde i utkanten av det tidigare skyddsjaktområdet. Länsstyrelsen har idag fattat ett nytt beslut som omfattar ett större område.

Problemindivid

– Det här rör sig om en problemindivid som kan ha slagit sig ned i Söderåsens revir, eller bildat ett nytt revir i anslutning till det tidigare reviret. Det finns en uppenbar risk för ytterligare angrepp på tamdjur. Vi har därför fattat beslut om att tillåta så kallad vaktjakt, där de som ingår i skyddsjakten får möjlighet att hålla vakt utanför hagar där det tidigare har genomförts angrepp, berättar David Börjesson.

Uppdatering: Under eftermiddagen kom det information om ytterligare ett angrepp, i en närliggande hage där ett får och två getter dödades. Angreppet har besiktigats och är gjort av varg.

Här kan du ta del av beslutet Pdf, 232.3 kB.

Karta över skyddsjaktområdet

Fem angrepp sedan februari

Varg G93-23 har genom DNA-knutits till 15 angrepp i södra Sverige. Tre av dem har skett i reviret Söderåsen:

8 februari Två döda får, Svalövs kommun

23 mars Ett dött får, Svalövs kommun

10 april Två döda får, Svalövs kommun

Ytterligare två angrepp har skett under de senaste dagarna där DNA-analys ännu inte är klar:

13 april Två döda får, Klippans kommun

18 april Två döda får. Svalövs kommun