Länsstyrelsens organisation

Länsstyrelsen i Örebro län har cirka 190 medarbetare. Organisationen är uppdelad på tre avdelningar som inom sig rymmer totalt tretton enheter. Länsledningen har en ledningsstab som stödfunktion.
Organisationsschema för Länsstyrelsen i Örebro län

​Landshövding och länsråd

Ledningsstab

Länsledningen har en stab som utför särskilda uppdrag åt landshövdingen, utrednings- och samordningsuppdrag och hanterar delar av Länsstyrelsens rådsorganisation. Till Ledningsstaben hör också residensets husföreståndare och biträdande husfru. 

Avdelningen för Stöd och Samordning

Enheten Kommunikation och Krisberedskap

Enheten ansvarar för strategisk kommunikationsplanering och för samlad intern och extern kommunikation. Vi har ett övergripande ansvar för Länsstyrelsens interna och externa webbplatser och ett särskilt ansvar för informationssamordning vid krislägen i länet.

Inom krishanteringsområdet arbetar vi för ett robust och säkert samhälle. Exempel på åtgärder för att stärka krishanteringsförmågan är att bygga nätverk för krisledning och kriskommunikation, erbjuda information och utbildning, medverka i samhällsplaneringen, stödja kommunernas arbete med krishantering och bedriva tillsyn över kommunernas tillämpning av lagen om skydd mot olyckor.

Enheten för Personal och Intern service

Personal är en stödjande funktion till länsledning, chefer och anställda. Vi arbetar inom områden som;
• Rekrytering
• Introduktionsutbildning
• Arbetsmiljö
• Friskvård
• Rehabilitering 
• Kompetensutveckling
• Chefsutveckling
• Avtal, pensioner och förhandling

Intern service ansvarar för reception/växel och dagligt stöd till organisationen såsom kontorsmateriel, lokalfrågor, posthantering och säkerhetsfrågor. Vi arbetar även med postöppning, diarieföring, arkiv, ärendehanteringssystem.

Enheten för Ekonomi

Ekonomienheten arbetar med löpande redovisning, bokslut, årsredovisning, ekonomisk uppföljning och finansieringsfrågor. Dessutom är Länsstyrelsen i Örebro samordnare för länsstyrelsernas gemensamma ekonomiadministration.

Rättsenheten

Vi arbetar med:
• Juridisk rådgivning
• Trafikföreskrifter
• Kampsporter
• Överklagade kommunala beslut
• Övriga förvaltningsärenden

Avdelningen för Samhälle

Enheten Djurskydd och Jordbruksstöd

Vi handlägger ärenden inom djurskyddskontroll. Vi gör både planerade kontroller och kontroll efter anmälningar från allmänheten. Enheten prövar även ansökningar för ​tillstånd att bedriva yrkesmässig verksamhet med djur eller verksamhet med djur i större omfattning. Vi utför även förprövningar av ny- och ombyggnationer av djurstallar.

Vi informerar om de olika jordbruksstöd som går att söka i Örebro län och svarar på frågor om stödvillkor och ansökningsförfarande. Ansökningarna handläggs och kontrolleras av oss innan vi fattar beslut om stöd och utbetalningar. Vi besöker även ett stort antal gårdar årligen för att kontrollera att exempelvis skötselvillkor följs, att djur är märkta enligt reglerna och att de arealer som finns med i ansökan stämmer med verkligheten. Enheten ansvarar även för upprättande av åtagandeplaner, en sorts skötselplan för betesmarker och slåtterängar.​

Enheten Landsbygd och Näringsliv

Enheten Landsbygd och näringsliv arbetar med landsbygdsprogrammet för att uppnå en uthållig landsbygd och ett miljövänligt jordbruk. Enheten arbetar också med näringslivsutveckling och företagsstöd.

Enheten Plan och Kultur

Enheten är uppdelad i tre verksamhetsområden: samhällsplanering, kulturmiljö samt klimat och energi.

Samhällsplanering är att planera hur samhället ska utformas, nyttjas och bebyggas. Vi prövar frågor om strandskydd och övervakar kommunernas boendeplanering. Vi utövar tillsyn över kommunernas planläggning och byggande.

Inom kulturmiljövården arbetar vi för att bevara vår kanske viktigaste historiebok – kulturlandskapet. Ett landskap fullt av spår och lämningar som berättar människans historia från forntid till nutid. Vi har ett övergripande ansvar för att länets kulturmiljöer bevaras och brukas på bästa sätt och kan bevilja bidrag till vård av särskilt värdefulla fornlämningar, byggnader och kulturlandskap. Men även för att informera och berätta om dessa miljöer på olika sätt.
Inom klimat och energi ansvarar vi för att miljömålen efterlevs och miljöledning av dem. Miljömålen är en gemensam grund för länets miljöarbete.

Inom klimatarbetet medverkar vi till att genomföra åtgärder för att anpassa samhället till den pågående klimatförändringen. Att effektivisera energianvändningen och gå över till förnybara bränslen är viktigt för miljön och skapar möjligheter till tillväxt i länets företag. Insatser för en begränsad klimatpåverkan behövs av såväl enskilda som företag.

Inom dessa områden pågår ett samarbetar med länets kommuner och andra som är berörda.

Enheten för Social hållbarhet

Samordning och utveckling av tvärsektoriella uppdrag samt verka för att de nationella målen får genomslag i länet.

De huvudsakliga arbetsuppgifterna är:

  • Stöd till olika aktörer i länet i deras arbete med jämställdhetsintegrering
  • Nationell samordning av jämställdhetsintegreringsprojektet ESF Jämt
  • Regionalt Resurscentra
  • Femlänssamordning av projektet UTCED för att främja kvinnors företagande och samordning av UTCED inom Örebro län
  • Skapa god beredskap i länet för att ta emot skyddsbehövande och uppföljning av kommunernas introduktionsarbete
  • Samordning av förebyggande insatser mot alkohol-, narkotika-, drog- och tobaksmissbruk
  • Tillsyn enligt alkohol- och tobakslagarna
  • Fördelning av statsbidrag inom det sociala området
  • Tvärsektoriell samordning av folkhälsoarbetet och jämställdhetsintegrering inom Länsstyrelsen
  • Uppföljning, utvärdering och analyser

Avdelningen för Miljö

Enheten Miljöskydd

Miljöskyddsenhetens uppgifter omfattar huvudområdena tillståndsprövning, tillsyn och tillsynsvägledning enligt miljöbalken, skydd av vattentäkter samt efterbehandling av förorenade områden.

Prövningsverksamheten består främst av tillståndsprövningar enligt 9 kap miljöbalken (miljöfarliga verksamheter), men även prövning enligt 7 kap (dispenser från föreskrifter för vattenskyddsområden, 14 kap (kemikalietillstånd) och 15 kap (tillstånd/anmälan avfallstransporter, dispenser från deponeringsförbud) ingår i delområdet. Inom delområdet handläggs även beslut om inrättande av vattenskyddsområden och föreskrifter för vattenskyddsområden. Enheten handlägger även koncessioner för energitorvbrytning.

Länsstyrelsens har tillsyn över ca 30 miljöfarliga verksamheter, såsom avfallsförbränningsanläggningar, pappersmassaindustrier, gruvor och explosivämnestillverkare. I tillsynen ingår kontroll av lagefterlevnad och information/rådgivning. 
 
Länsstyrelsens bedriver också tillsynsvägledning gentemot kommunernas miljökontor. Detta görs genom bland annat regional samverkan, rådgivning, information, utbildningar och framtagande av vägledande material. Syftet är styra mot likartade miljökrav mellan kommunerna och för att effektivisera tillsynsarbetet i länet.

I länet finns ett stort antal förorenade områden. Enheten kartlägger, undersöker och ser till att sådana områden efterbehandlas.

Enheten Art och Vilt

Vi handlägger jakt, vilt och viltskadeärenden samt ärenden som berör skydd av hotade arter.  Enheten ansvarar för förvaltningen av stora rovdjur på länsnivå. Genom nationella åtgärdsprogram arbetar vi med åtgärder för hotade arter. Några av de arter vi arbetar med är asknätfjäril, väddnätfjäril, hällebräcka, bombmurkla, flodpärlmussla, utter och större vattensalamander.  Några biotoper som vi arbetar med är rikkärr och kalktallskogar och även skyddsvärda träd.

Enheten Vatten och naturmiljö

Länsstyrelsens arbete med vattenfrågor är samlat på enheten. På enheten finns Länsstyrelsens beredningssekretariat för genomförandet av vattendirektivet – vattenförvaltningen. Tillsyn av vattenverksamheter, prövning av vattenskyddsområden, samt skydd av vatten genom naturreservat ligger också på enheten. Vi ansvarar för administration av kalkning, biologisk återställning av kalkade vatten och lokala vattenvårds- (LOVA) och naturvårdsprojekt (LONA). Vi samordnar det regionala arbetet med klimatanpassning och översvämningsdirektivet.

Vi handlägger dispens och tillståndsansökningar som rör naturreservat och andra skyddade områden. Vi har även tillsyn över verksamheter som kan ha en påverkan på naturmiljön, men som inte faller under annan anmälnings- eller tillståndsplikt i miljöbalken så kallat 12:6 samråd.

Vi samordnar det regionala miljömålsarbetet. Regionala åtgärdsprogram tas fram med förankring i länet för att nå generationsmålet och miljökvalitetsmålen. Vi samordnar även miljöövervakningen och arbetar för att stödja kommuner, företag och central verk med miljöunderlag.

Enheten Naturskydd

Naturskyddsenheten arbetar med att skydda natur samt förvalta och sköta den natur som har skyddats. Enheten arbetar även med att följa upp förändringar i naturen såväl i som utanför skyddade områden.
 
Skydd av natur sker framförallt genom bilda naturreservat, men vi arbetar även med andra skyddsformer som t.ex. Natura2000-områden, naturvårdsavtal, nationalparker och naturminnen. Idag finns ca 200 naturreservat i Örebro län, varav 15 kommunala, samt två nationalparker.
 
Enheten arbetar även med skötsel och förvaltning av de skyddade områden. Skötseln syftar till att bevara och förstärka de natur- och friluftsvärden som låg till grund för att skyddet. I skötseln ingår också att se till att det finns informationstavlor och att anordningar som t ex fågeltorn, stigar och spänger finns och fungerar bra för besökare i områdena.
 
En annan viktig del i enhetens arbetet är att följa förändringar i landmiljön såväl i som utanför skyddade områden. Inne i skyddade områden sker uppföljning enligt särskilt fastställda metoder. Utanför skyddade områden sker uppföljningen med hjälp av landmiljöövervakningen, som ansvarar för uppföljning av den biologiska mångfalden i jordbruksmarker, våtmarker och skog. Tillsammans med ideella naturvårdare i länet bedriver vi särskilda samarbetsprojekt (t.ex. floraövervakning, häckfågeltaxering och fjärilsövervakning). Resultaten från miljöövervakningen används för att följa upp om vi når regionala och nationella miljömål och som underlag för regional och kommunal planering. Miljöövervakningsdata utgör också ett viktigt beslutsunderlag vid prövning enligt Miljöbalken.

Avdelningen för Samhälle Avdelningen för Service Ledningsstab Art, vilt och tillsyn Miljöskydd Naturskydd Vatten Djur och livsmedel Social hållbarhet Jordbruksstöd Landsbygd och näringsliv Plan och kultur Information och krisberedskap Personal och intern service Ekonomi Förvaltning Insynsråd Länsledningen Avdelningen för miljö Insynsrådet Länsledningen Avdelningen för Service Ekonomi Förvaltning Information och krisberedskap Personal och intern service Avdelningen för Samhälle Djur och livsmedel Jordbruksstöd Landsbygd och näringsliv Plan och kultur Social hållbarhet Ledningsstaben Avdelningen för Miljö Art, vilt och tillsyn Miljöskydd Naturskydd Vatten Avdelningen för Miljö Enheten för art, vilt och tillsyn Enheten miljöskydd Enheten naturskydd Enheten vatten Avdelningen för Samhälle Enheten djur och livsmedel Enheten jordbruksstöd Enheten landsbygd och näringsliv Enheten plan och kultur Enheten social hållbarhet Avdelningen för service Enheten ekonomi Enheten förvaltning Enheten information och krisberedskap Enheten personal och intern service Ledningsstaben Insynsrådet Länsledningen