Aktuella varningsmeddelanden i Kalmar länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Länsstyrelsen Kalmar län utför naturvårdsbränning 2024

Länsstyrelsen Kalmar län utför naturvårdsbränningar i naturreservat för att skapa livsmiljöer för hotade arter och bevara biologisk mångfald.

Länsstyrelsen planerar att genomföra fyra gräsbränningar samt fyra naturvårdsbränningar i skogsmark under 2024. Bränningarna sker med både egen personal och upphandlade entreprenörer.

De områden som är planerade för gräsbränning ligger i följande naturreservat/Natura 2000-områden:

• Allgunnen (Mjöshyltan), Nybro/Högsby kommun
  • Gårdby sandhed, Mörbylånga kommun
  • Bödakustens östra, Borgholms kommun
  • Skedeås, Borgholms kommun

De områden som är planerade för skogsbränning ligger i följande naturreservat:

• Björnnäset, Hultsfreds kommun
  • Allgunnen (Högahyltan), Nybro kommun
  • Allgunnen (Hästenäset, Nybro kommun
  • Allgunnen (Mjösjögöl), Nybro kommun

Gräsbränningarna kan komma att utföras under mars-maj. Skogsbränningarna kan komma att genomföras någon gång under perioden 15 april till och med 30 september. Väderförhållandena avgör när och om bränningarna kan genomföras och det exakta datumet bestäms därför med kort varsel.

Information om när och var bränning är planerad och kommer att finnas här:

Skötsel av skyddad natur

Allan Widman