Aktuella vädervarningar i Jämtlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Sök stöd för att stärka mottagandet av nyanlända

Människor i ett möte

Foto: Mostphotos.com

Nu kan kommuner och kommunalförbund söka bidrag för att stärka sin kapacitet och beredskap för att välkomna nyanlända personer och ensamkommande barn. Ansökan är öppen mellan den 15 februari och 3 juni.

Stödet som Länsstyrelsen erbjuder gäller för åtgärder som underlättar etablering och främjar inkludering i samhället. Insatserna ska rikta sig till nyanlända personer med uppehållstillstånd eller ensamkommande barn som är asylsökande eller har uppehållstillstånd.

Under 2024 finns det 1 044 897 kronor att fördela i länet, som en del av de över 40 miljoner kronor som länsstyrelserna har att fördela under året.

Information om bidraget och e-tjänst för att göra ansökan

Möjliga insatser att söka för

Om din organisation funderar på att ansöka om bidrag men är osäker på vilken typ av insats ni kan söka för, kan ni hämta inspiration från tidigare beviljade projekt i länets kommuner.

Tidigare projekt som fått bidrag

Magdalena Said

Samordnare mänskliga rättigheter och integration

Marita Ljung