Lättläst 

Sverige är indelat i 21 län.
Ett län består av flera kommuner.
I varje län finns en länsstyrelse och en landshövding.
Länsstyrelsen är en statlig myndighet.

Landshövdingen är chef för länsstyrelsen. Jämtlands läns landshövding heter Britt Bohlin.

Länsstyrelsen i Jämtlands län har cirka 220 anställda. Vi arbetar med många olika saker.

Här följer några exempel:

  • Vi övervakar miljön och naturen i länet.
  • Vi ser till att djuren har det bra.
  • Vi bildar naturreservat i länet och sköter sedan om dem.
  • Vi förmedlar bidrag till företag som vill växa.