Kontakta oss

Om du vill komma i kontakt med oss är du välkommen att ringa, mejla eller skicka brev. Du kan också besöka oss på Slottsgatan 2, i Halmstad. Receptionens ordinarie öppettider är 08.00-12.00.

Telefon

Växelnummer: 010-224 30 00

Telefonväxeln är öppen 8.00-16.30. Dag före röd dag samt klämdagar kan öppettiderna vara annorlunda.

  • Röda dagar som julafton, nyårsafton och midsommarafton har vi stängt.
  • Klämdagar, arbetsdag som infaller mellan två helgdagar har Länsstyrelsen begränsad bemanning och öppet 08.00-14.00.
  • Kristi himmelsfärd stängt, fredag efter kristi himmelsfärd öppet 08.00-12.00
  • Trettondagsafton (som infaller måndag-fredag): 8.00-12.00.
  • Skärtorsdag: 8.00-12.00.
  • Valborgsmässoafton: 8.00-12.00.
  • Dagen före Alla helgons dag: 8.00-12.00.
  • 23 december (som infaller måndag-fredag): 08.00-12.00.

Kontakta oss med texttelefoni

Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar i samtalet. Texttelefoni.se är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.

Texttelefoni – en förmedlingstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Kontakta oss med bildtelefoni

Bildtelefoni.net är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa. Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.

Bildtelefoni – en förmedling och distanstolkningstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Kontakta oss med Teletal

Teletal har öppet vardagar klockan 7.30–20.00 och helger klockan 12.00–16.00. Tjänsten är gratis. Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.

Teletal – en stödtjänst för telefonsamtal från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

E-post

halland@lansstyrelsen.se

All personal på Länsstyrelsen har e-post. E-postadressen är alltid fornamn.efternamn@lansstyrelsen.se. Bokstäverna å, ä och ö byts ut mot a och o. Om personen har dubbla för- eller efternamn används bindestreck mellan dessa.

Vi tar gärna emot handlingar via e-post. Vi har en digital ärendehantering och det underlättar för oss att slippa skanna pappershandlingar. Vänligen uppge ärendenummer om det gäller ett pågående ärende.

Ska du skicka stora filer? Det går alldeles utmärkt. Skicka e-post till halland@lansstyrelsen.se och be om inbjudan till tjänsten Filskick. Då kan du skicka e-post på 10 mb eller mer till oss.

Besök och adresser

Besöksadress

Slottsgatan 2, Halmstad.

Receptionens ordinarie öppettider är 08.00-12.00 (dag före röd dag samt klämdagar kan öppettiderna vara annorlunda). Besök vid övriga tider sker enligt överenskommelse.

Postadress

Länsstyrelsen i Hallands län, 301 86 Halmstad.

Leveransadress

Länsstyrelsen i Hallands län, Slottsgatan 2, 302 42 Halmstad.

Halmstad slott

Halmstad slott rymmer idag tjänstebostad och representationsvåning för landshövdingen samt kontorslokaler för Länsstyrelsen. Här anordnas bland annat seminarier, konserter och möten.
Förfrågningar om att använda borggård eller slottsträdgården görs via Statens fastighetsverk Länk till annan webbplats., som förvaltar Halmstad slott.

Organisationsnummer

Länsstyrelsens organisationsnummer är 20 21 00-2353.

E-faktura

Från och med 1 april 2019 ska alla inköp i offentlig sektor faktureras med e-faktura.
Vi ser gärna att du skickar fakturor elektroniska till oss eftersom det är bättre för miljön och enklare att hantera. Skicka helst fakturan via PEPPOL:s nätverk.

Länsstyrelsen tillämpar 30 dagars förfallotid. Fakturerings- eller expeditionsavgifter med mera godkänns inte. En faktura i pdf-format är ingen e-faktura och kan inte hanteras av Länsstyrelsen.

Har du frågor kontakta oss via e-post: ekonomi.halland@lansstyrelsen.se

E-faktura via PEPPOL

Adress i PEPPOL är 0007:2021002353.
Vi tar emot Svefaktura 1.0 (SFTI:s enkla faktura) samt Svefaktura 5A 2.0 (faktura och kreditnota).
PEPPOL, Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats.

E-faktura via Länsstyrelsens leverantörsportal

Om du inte har möjlighet att skicka elektroniska fakturor kan ni kostnadsfritt använda vår leverantörsportal för att registrera dem manuellt. Kontakta oss på ekonomi.halland@lansstyrelsen.se så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen.

Lämna ett klagomål

Du kan lämna ett klagomål om misskötsel av tama djur. Beskriv djuren noga och ange en adress eller vägbeskrivning. Det är också bra om du kan ange vem som äger eller sköter djuren.

Vi får in många klagomål och prioriterar hårt för att hinna kontrollera de mest akuta. Du kan hjälpa oss att genom att lämna så tydlig och korrekt information som möjligt. Vid anmälan via e-post och telefon kan vi komma att ställa följdfrågor för att kunna göra en korrekt bedömning. Av denna anledning ser vi helst att ni ringer eller mejlar in er anmälan. Tack på förhand!

Via telefon

Vi tar emot klagomål på telefon 010-224 32 00, tisdagar, torsdagar och fredagar klockan 10.00-12.00.
Ange inte ditt namn och skydda ditt telefonnummer om du vill vara anonym när du gör ditt klagomål.

Via e-post

Skicka in ditt klagomål via e-post till: djurskydd.halland@lansstyrelsen.se
Skriv "Klagomål bristande djurhållning" i ämnesfältet. Var noga med att få med de uppgifter vi behöver.
Om du skickar ditt klagomål via e-post syns dina avsändaruppgifter (som e-post) och dessa kan lämnas ut på begäran. Vill du vara anonym så måste du ringa eller skriva brev till oss utan att uppge ditt namn.

Via brev

Du kan skicka in ditt klagomål med post till oss. Var noga med att få med de uppgifter vi behöver. Postadressen är: Länsstyrelsen i Hallands län, 301 86 Halmstad

Kontakta polisen vid akuta ärenden

Ring polisen på telefon 114 14 om ärendet är akut (och inte kan vänta tills anmälan kan göras via Länsstyrelsens telefon) eller på kvällar och helger. Ring även polisen om du ser ett allvarligt skadat djur.

Kontakta vår rovdjurstelefon med syn- och spårobservationer eller om du fredat ditt djur mot ett rovdjur.

Telefon: 010-224 34 00

Utanför kontorstid kommer ni att vidarekopplas till en mobiltelefon som går till jourhavande fältpersonal. Vänligen ring på nytt om ni inte får svar. Tyvärr kan mobiltäckningen lokalt vara begränsad. Vi kan tyvärr inte ringa tillbaka eftersom vi inte kan se ert telefonnummer.

Kontaktuppgifter till fältpersonal för rovdjursobservationer

Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.

Onlinemöten med Länsstyrelsen Pdf, 288.3 kB.

För tekniska problem eller andra frågor som rör webbplatsen, kontakta vår IT-support.
Supportens öppettider är måndag till fredag klockan 07.30 – 16.30
Support via telefon: 010-223 03 03
Support via e-post: etjanstsupport@lansstyrelsen.se

Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer eller tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.

Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.

Nationella minoriteter

Kontakt

Länsstyrelsen i Hallands län

Välkommen att kontakta oss på:

Telefon 010 - 224 30 00 (växel)

Dela sidan:

Landshövding

Anders Thornberg

Besöksadress

Slottsgatan 2, Halmstad

Postadress

301 86 Halmstad

Organisationsnummer

202100-2353

Följ oss