Vad är Länsstyrelsen? Information om vad Länsstyrelsen arbetar med. Det finns 21 län i Sverige.
Sverige är indelat i 21 län. Ett län består av flera kommuner. Men på Gotland är det bara en kommun.
I varje län finns en länsstyrelse och en landshövding. Länsstyrelsen är en statlig myndighet.
Landshövdingen är chef för länsstyrelsen. Gotlands landshövding heter Cecilia Schelin Seidegård.
Länsstyrelsen i Gotlands län har cirka 120 anställda. Vi arbetar med många olika saker.
Här följer några exempel:
Vi övervakar miljön och naturen i länet.
Vi ser till att djuren har det bra.
Vi bildar naturreservat i länet och sköter sedan om dem.
Läs mer om vad Länsstyrelsen gör här