Aktuella vädervarningar i Gävleborgs länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Forskarna på slottet firade 10 år

Landshövding Per Bill och före detta landshövding Barbro Holmberg inledde Forskarna på slottet.

Landshövding Per Bill och före detta landshövding Barbro Holmberg inledde kvällens Forskarna på slottet.

Måndagen den 22 april firade Forskarna på slottet tioårsjubileum på Gävle slott. Kvällen inleddes med ett samtal mellan före detta landshövding Barbro Holmberg, som var en av initiativtagarna till det unika konceptet, samt nuvarande landshövding Per Bill.

Tillsammans blickade de båda landshövdingarna tillbaka på höjdpunkter från de tio år som gått och pratade om varför konceptet varit så hållbart och viktigt för samverkan och forskning i Gävleborg.

En mötesplats för företagande och forskning

Barbro Holmberg berättade även hur idén kom till. Det var när hon och dåvarande rektor på Högskolan i Gävle, Maj-Britt Johansson, var ute och plockade bär i skogen. Båda pratade väldigt högt eftersom de var rädda för björnar. Efter det skapades konceptet Forskarna på slottet i nära samarbete mellan Länsstyrelsen Gävleborg, Högskolan i Gävle, Region Gävleborg och Mellansvenska handelskammaren med målsättning att skapa en mötesplats för företagande och forskare på slottet

­– Jag var lite orolig i början att språket skulle vara svårt att förstå, som det brukar kunna vara i olika yrkesgrupper. Men det har gått väldigt bra. Vi har lyckats förmedla forskning på ett tydligt sätt. Vi har forskning och utbildning å ena sidan och och tillväxt å andra sidan. Vi skapar synergier och hittar varandra, säger Barbro Holmberg.

När Barbro Holmberg slutade som landshövding 2015 tog Per Bill över.

­– Det är ett bra sätt att samarbeta och verka över gränserna. Att kraftsamla och samverka och samtidigt få visa upp Gävle slott. Konceptet har också fortsatt att utvecklas genom åren.

Även Ylva Fältholm, rektor på Högskolan i Gävle, och Katarina Wijk, Region Gävleborg framhöll att konceptet är mycket givande och att det är en viktig mötesplats där vi kan mötas och kraftsamla tillsammans.

Moderator Anna Jansson, Högskolan i Gävle ställe frågor till landshövding Per Bill, Ylva Fältholm, rektor på Högskolan i Gävle och Katarina Wijk, Region Gävleborg.

Föreläsningar med temat Jämlika förutsättningar och deltagande i välfärden

Måndagens event var årets första Forskarna på slottet och det gavs tre föreläsningar på kvällens tema Jämlika förutsättningar och deltagande i välfärden. Ann Lyrberg, doktorand i socialt arbete vid Högskolan i Gävle, berättade en ny metod som hjälper familjer med missbruk, Stefan Sjöberg, docent i socialt arbete vid Högskolan i Gävle, föreläste om vägen till hållbar stadsutveckling och forskning och Linda Willén, överläkare vid onkologkliniken på Region Gävleborg, tog upp jämlikhet inom cancervården.

Stefan Sjöberg, docent i socialt arbete vid Högskolan i Gävle, Ann Lyrberg, doktorand i socialt arbete vid Högskolan i Gävle och Linda Willén överläkare vid onkologkliniken på Region Gävleborg diskuterade tillsammans kvällens tema.

Stefan Sjöberg, docent i socialt arbete vid Högskolan i Gävle, Ann Lyrberg, doktorand i socialt arbete vid Högskolan i Gävle och Linda Willén överläkare vid onkologkliniken på Region Gävleborg diskuterade tillsammans kvällens tema .

Under kvällen fick deltagarna nya kunskaper, både tillbaka- och framåtblickar, goda exempel och möjlighet att diskutera hur samverkan mellan forskning och praktik kommer se ut framöver.

­– Det var en lyckad kväll. Ett viktigt tema och alla föreläsningar var mycket intressanta att lyssna på. Det är bevis för att det bedrivs mycket bra forskning på Högskolan i Gävle och Region Gävleborg, säger landshövding Per Bill.

Bild på text, Forskarna på slottet 10 år.

Forskarna på slottet firade 10 år.

Per Bill

Borgmästarplan 2, Gävle