Upptäck Gävleborgs natur i påsk

Person som vandrar i naturen

Vandringsslinga i Färnebofjärdens nationalpark. Foto: Mostphotos

Det är snart påsk och vårsolen skiner. Så vill vi passa på att påminna om att länets skyddade natur, kan vara en plats för motion, välmående, aktiviteter eller återhämtning. I Gävleborgs län finns drygt 200 naturreservat och två nationalparker, det finns gott om plats. Här kan du uppleva trolska skogar, vackert karga kustlandskap, fågelsjöar, utsiktsberg och vildmark.

Naturum Färnebofjärden

Välkommen på Påsklovskul i naturum Färnebofjärden i Gysinge. Öppet varje dag, fredag 29 mars till söndag 7 april klockan 11–16. Då finns det möjlighet att skapa en modell av fjärilens livscykel, i pasta, pyssla färgglada fjärilar till påskriset och gå på äggbildsjakt i utställningen. Det finns också en tipspromenad. Fri entré och gratis aktiviteter.

Naturum, sverigesnationalparker.se Länk till annan webbplats.

Utflyktstips i länet

Nedan finns några tips på naturreservat i både Hälsingland och Gästrikland. Ytterligare information om länets naturreservat hittar du på vår sida "besöksmål".

Besöksmål

Svartstensudden (Gävle)

När du kommer ut ur den skyddande skogen väntar dramatiska klippor och blankpolerade hällar vid havet. I Svartstensudden kan du promenera genom vacker hällmarkstallskog. Eller ta en paus med matsäcken och njuta av utsikten vid havet. Skogen och utsikten bjuder på fina naturupplevelser. Här finns också en eldplats med fin utsikt över havet.

Svartstensudden

Gysinge (Gysinge)

Gysinge naturreservat vid Nedre Dalälven är ett område med typisk dalälvsnatur. Älvens stränder kantas av lövskog och flacka älvängar som regelbundet översvämmas. Här finns också en naturpark med en tillgänglighetsanpassad naturstig. Granön är en tillgänglig del av reservatet. Ett ledstråk och tillgängliga bänkar finns längs med halva området.

På Granön finns en gammal engelsk park som anlades under brukstiden i Gysinge. Många europeiska trädslag har tidigare planterats i parken. Längs med öns naturstig kan du se och läsa mer om träden. Du kan även lyssna, via en QR-kod, på inspelningar om träden. Dessa inspelningar kan du också hitta här på vår webbplats.

Gysinge

Stora Bolleberget (Bollnäs)

Stora Bolleberget är ett mycket välbesökt friluftsområde som ligger nära Bollnäs tätort. Här finns ett spårsystem och ett välutvecklat nät av stigar, vindskydd och trätrottoar, som förvaltas av Bollnäs kommun. Bergets pampiga nordostbrant är den sydligaste fyndplatsen i landet för örten fjällbräckan.

Delar av Stora Bollebergets naturreservat är tillgängliga. En 1000 meter lång trätrottoar leder från parkeringen ända fram till den populära rastplatsen vid Bolletjärn. Ett besök vid bergets nordostbrant rekommenderas för den mer äventyrligt lagda.

Stora Bolleberget

Snäckens (Hudiksvall)

Där Enångersåsen slutar som en udde i havet ligger Snäckens naturreservat. I reservatet kan du promenera på stigarna eller rasta hunden. Eller ta en paus och blicka ut över havet. För att skydda de tunna moss- och lavtäcken som breder ut sig över den steniga marken är stigarna inhägnade. Havet, klapperstensfälten och den tallskogen bjuder på en fin upplevelse.

Snäckens naturreservat ligger 5 kilometer söder om Långvinds bruk i Hudiksvalls kommun och omfattar 12 hektar. Det finns gott om parkeringar här.

Snäckens

Kyrkön (Järvsö)

Kyrköns naturreservat gör sig bäst på våren, sommar och hösten. Den ligger på en tydlig rullstensås som löper ut i Ljusnan vid Järvsö. Trots att ön sedan länge påverkats av mänsklig aktivitet ger stora delar av reservatet en nästan urskogsartad känsla. Många tallar på ön är mer än 450 år gamla.

Längst ute på udden finns bord och bänkar för att vila eller inta din matsäck. Det finns gott om parkeringar vid Järvsö kyrka.

Kyrkön

Tångberget (Gävle)

I Utvalnäs på Norrlandet hittar du Tångbergets naturreservat. Hit kan du ta bussen, cykla via gång- och cykelvägen som går parallellt med Bönavägen eller ta en liten avstickare från Norrlandets kustled.

Här kan du gå på någon av alla stigar genom området och få en känsla av gammal skog fast det är direkt intill bebyggelse och troligtvis nyttjat av människan ända sedan det steg upp ur havet. Det finns gravrösen och gamla inägomarker med stenmurar och odlingsrösen.

Tångberget

Tips inför ett besök i en nationalpark eller ett naturreservat:

• Håll koll om det är eldningsförbud – som privatperson har du ett eget ansvar att inte orsaka bränder. Håll koll på var det är eldningsförbud med hjälp av Länsstyrelsens karttjänst.
    Eldningsförbud, länsstyrelsernas karttjänst Länk till annan webbplats.

• Ta med ved eller grillkol om du ska elda – som besökare är det bra att ha som vana att ta med egen ved om du planerar att elda i länets naturreservat och nationalparker.

• Du får inte elda med material från naturen – det är inte tillåtet att såga ner träd, bryta grenar, ta grenar från marken eller liknande för att elda med om veden är slut.

• Ta med dig skräpet hem – som besökare är det bra att ha som vana att ta med dig en extra påse på utflykten, så du kan ta med dig ditt skräp hem.

• Där ved finns får den som vill göra sig en värmande brasa swisha 40 kronor per famn (cirka 10–12 vedträd) för kluven ved. I flera områden kommer det att finnas långved där besökaren själv får såga veden och den användningen är kostnadsfri.

• Våra digitala versioner av foldrar för skyddade områden finns på sidan "Publikationer".
    Publikationer Länk till annan webbplats.

• Information om naturreservaten och nationalparkerna finns på länsstyrelsens webbplats och på skyltar i områdena.

Per Bill

Borgmästarplan 2, Gävle