Identitetsprojektet

De svenska nationalparkerna ska få en gemensam identitet för att bli mer kända. Identiteten ska bestå av en gemensam profil som gör det lättare att känna igen nationalparker för besökare. Hamra nationalpark är den första nationalparken i Sverige där den nya identiteten genomförs.


Kronjuvel vid huvudentrén i Hamra nationalpark

Bakgrund till identitetsprojektet

Sveriges nationalparker har den mest sevärda och bevarade naturen. Därför vill Naturvårdsverket att nationalparkerna ska bli mer kända och locka ut fler besökare. På så sätt kan fler människor njuta av naturen och inspireras att lära sig mer om naturen. För några år sedan startade Naturvårdsverket  ”Identitetsprojektet” som innebär att nationalparkerna ska få en gemensam identitet. Genom ett gemensamt varumärke och visuell identitet skapas ett gemensamt sätt att arbeta med kommunikation i de svenska nationalparkerna.

Naturens kronjuveler

Nationalparkerna ska representera naturvårdens ”kronjuveler” bland de skyddade områdena i Sverige. Allt för att symbolisera att det rör sig om den finaste och mest sevärda svenska naturen. Här kan besökaren få ta del av genuina naturupplevelser, kunskap och kvalitet. Hamra nationalpark är den första nationalparken där den nya identiteten används. Arbetet pågår för fullt med att utforma informationsmaterial med identiteten för utvidgade Hamra nationalpark.

Här kan du se några av produkterna som tagits fram med Hamras "nya identitet":

Ny logga för Hamra nationalpark

Huvudfolder Hamra nationalpark
Folder Hamra nationalpark på 1 timme

På Naturvårdsverkets hemsida kan du läsa mer om identitetsprojektet för Sveriges nationalparker.

 

Bilder från identitetsprojektet

Hamra Nationalpark