Tänk om fler föräldrar hjälptes åt att sätta gemensamma gränser

Kampanjen ”Tänk om” ska få föräldrar att se riskerna med att köpa ut alkohol till minderåriga. I år kompletteras kampanjen med en kort film som rullar som butiksreklam i 46 ICA-butiker och två Coopbutiker i länet under vecka 20-22.

​– De flesta som bjuder eller köper ut alkohol till yngre tänker inte på riskerna – det är inte bara olagligt, det kan även få förödande konsekvenser, säger Lennart Rådenmark, länssamordnare för drogförebyggande arbete på Länsstyrelsen Västra Götaland.  

"Tänk om" genomförs tillsammans med Folkhälsomyndigheten, Polisen och 44 av länets kommuner. Syftet är att sprida kunskap till föräldrar om tonåringar och alkohol. Forskning visar att föräldrar som sätter tydliga gränser har stora möjligheter att påverka sina barns alkoholdebut och framtida konsumtionsmönster. På www.tänkom.nu finns fakta och tips för föräldrar och andra.