Hjälp vid användandet av e-tjänster

Hjälp vid användandet av länsstyrelsernas e-tjänster

Frågor och support

Supportens öppettider är:

Måndag - fredag 7:30 - 16:30
Telefon 010-22 30 303

Support via e-post

Har du frågor som rör en verksamhet eller ett enskilt ärende alternativt innehåll och uppgifter i formuläret vänder du dig till den länsstyrelse som har hand om ärendet. Adress och telefonnummer finns på länsstyrelsernas gemensamma webbplats.

Kontaktuppgifter till länsstyrelserna

Genom länsstyrelsernas IT-support kan du få hjälp med:

  • Tekniska problem eller frågor som rör användningen av e-tjänsterna
  • Frågor om betalningsfunktioner
  • Frågor om hantering av e-legitimationer

Allmänt om formulären

Formulären fylls i stegvis. Du trycker på Nästa för att gå vidare till nästa steg. Du kan trycka på Bakåt för att återgå till tidigare steg. Vissa fält i formulären är obligatoriska. Anvisningar om hur du fyller i varje steg finns i rutan Anvisningar. I rutan Rättningsanvisningar får du information om du fyllt i något felaktigt eller om något saknas. Det felaktigt ifyllda fältet blir markerat.

Val av länsstyrelse

Det är viktigt att din ansökan (eller motsvarande) skickas till rätt länsstyrelse för att handläggningen ska kunna påbörjas. Du måste själv ange den länsstyrelse som din ansökan (eller motsvarande) ska skickas till.

Specifik information för varje formulär

Under fliken Information hittar du information som är specifik för det aktuella formuläret.

E-betalning

Ibland ingår krav på betalning, till exempel en ansökningsavgift. Betalning kan göras online med kort och i de flesta fall via bankgiro. Betalar du med kort kan handläggningen påbörjas snabbare. Kort från Mastercard och VISA accepteras. Betalar du via bankgiro är det viktigt att ange det OCR-nummer som finns i formuläret.

Utskrift

I första hand ska du skicka in det ifyllda formuläret digitalt. Men du kan också välja att skriva ut formuläret och skicka in det på papper.

Rekommenderade webbläsare

Våra e-tjänster fungerar i Internet Explorer, Google Chrome, Firefox och Safari. Alla i senaste version och två versioner bakåt. Använder du en annan webläsare kan vi tyvärr inte ge dig någon teknisk support vid eventuella problem.

Tekniska problem vid legitimering eller underskrift?

Om du får tekniska problem med din e-legitimation (BankID), kontakta den utgivare som har utfärdat din e-legitimation. Har du allmänna frågor kan du ringa till länsstyrelsernas gemensamma support på 010 – 22 30 303.

Spärra ID-handling

Om du förlorat din e-legitimation eller misstänker att den på något sätt missbrukas ska du omedelbart spärra den. Detta gör du hos den utgivare som har utfärdat din e-legitimation.

Ta kontakt med respektive utgivare