Kontakta oss

Du är välkommen att kontakta Länsstyrelsen på flera sätt. Ring, faxa, skicka e-post eller skriv ett brev. Du kan också besöka oss.

Kontaktuppgifter

Ring Länsstyrelsens växel 8—16.30

Telefon 010-225 50 00

Vill du nå enskilda handläggare? Kontakta växeln så hänvisar de dig till rätt person.

Skicka e-post

E-post till Länsstyrelsen i Norrbottens län

Luleåkontorets tider

  • Vardagar klockan 08—15.00.
  • Lunchstängt 12—12.45.
  • Besök vid övriga tider enligt överenskommelse.
  • Post kan alltid lämnas i brevinkastet.

Jokkmokkskontorets tider

  • Receptionen är stängd.
  • Besök enligt överenskommelse, kontakta Länsstyrelsens växel för mer information.

Mer information

Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.

Onlinemöten med Länsstyrelsen Pdf, 288.3 kB.

Kontakta oss med texttelefoni

Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar i samtalet. Texttelefoni.se är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.

Texttelefoni – en förmedlingstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Kontakta oss med bildtelefoni

Bildtelefoni.net är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa. Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.

Bildtelefoni – en förmedling och distanstolkningstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Kontakta oss med Teletal

Teletal har öppet vardagar klockan 7.30–20.00 och helger klockan 12.00–16.00. Tjänsten är gratis. Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.

Teletal – en stödtjänst för telefonsamtal från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Faxa oss på 0920-228 411

Samtliga e-tjänster Länk till annan webbplats.

Misstänker du att tama djur far illa? Djurskyddstelefonen är öppen vardagar 9—12. Du kan vara anonym.

Telefon Länsstyrelsens djurskyddshandläggare 010-225 54 99

Att anmäla bristande djurhållning

Övrig tid

Ring Polisen telefonnummer 114 14

Akuta ärenden

Vid pågående misshandel av djur, till exempel om sett du någon sparka eller slå ett djur.

Ring Polisen för anmälan om djurplågeri på telefon

Under licensjakt efter björn, rapportera till rovdjurstelefonen 010-2255771

  1. Tryck 1 om du vill höra återstående kvot. Telefonsvararen uppdateras så fort det skett en förändring eller minst en gång per dag. 
  2. Tryck 2 för att rapportera in påskjuten eller fälld björn. Du kopplas till en beredskapshandläggare under tiderna mellan 06:00—22:00. En besiktningsman tillkallas för att besiktiga björnen på plats. Vänta tills ni kommit i kontakt med besiktningsmannen innan ni flyttar eller tar ur björnen.

Mer information om björnjakt

Rapportera rovdjursobservationer om du ser eller hör rovdjur, rovdjursspår eller rovdjursspillning Länk till annan webbplats.

Du kan även ladda ner appen Skandobs touch. Vi följer upp alla rapporter.

Lagen om obligatorisk e-faktura till offentlig sektor

Enligt lag om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling (e-fakturalagen) ska leverantörer skicka e-fakturor till offentliga aktörer. Länsstyrelsen i Norrbottens län omfattas av detta regelverk och tar därmed emot e-faktura via Peppol.

Observera att PDF-faktura inte är ett godkänt format.

För dig som är leverantör till offentliga aktörer på Diggs webbplats Länk till annan webbplats.

För dig som har ett affärssystem

Skapa din e-faktura via ditt befintliga affärssystemen/ekonomisystem. Hör med din systemleverantör om du har frågor om hur du ska göra. Ett annat alternativ är att du köper faktureringstjänster via ett företag för att åstadkomma samma sak.

Länsstyrelsen i Norrbottens län ta emot fakturor via nätverket PEPPOL. Vår elektroniska adress i Peppol är 0007:2021002478.

Anslut till Peppol på Diggs webbplats Länk till annan webbplats.

För dig som inte har ett affärssystem

Använd vår fakturaportal Proceedo Supplier Center (visma.com) Länk till annan webbplats. helt kostnadsfritt. Välj fakturamottagare ”Statens Servicecenter” för att hitta Länsstyrelsen i Norrbottens län.

Om du saknar användarnamn och lösenord kontakta oss på e-postadress:

e-bestallningar.norrbotten@lansstyrelsen.se

Vi skickar sedan en inbjudan till leverantörsportalen.

Omfattas du inte av lagen om krav på e-faktura

Omfattas du inte av lagen om krav på e-faktura kan du fortfarande skicka in pappersfaktura till postadress:

Länsstyrelsen i Norrbottens län
FE 7731
831 90 Östersund

Vi ser gärna att du skickar e-faktura i första hand.

Märk fakturan med ordernummer eller beställarreferens.
Organisationsnummer: 202100-2478

VAT-nummer: SE202100247801

Länsstyrelsen tillämpar 30 dagars förfallotid. Fakturerings- eller expeditionsavgifter med mera godkännes inte.

Har du frågor kontakta oss på:

e-bestallningar.norrbotten@lansstyrelsen.se

Upphandlingar

Vill du skicka brev till oss?

Ange gärna ärendenummer om ett sådant finns och/eller vem hos oss brevet ska till.

Länsstyrelsen i Norrbottens län
971 86 Luleå

Vill du skicka gods eller varor till oss?

Ange gärna order- eller referensnummer om ett sådant finns och/eller namn på mottagare.

Länsstyrelsen i Norrbottens län
Stationsgatan 5 C
972 38 Luleå

Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.

Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer och tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.

Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.

Nationella minoriteter

Parkering vid entrén

I anslutning till Länsstyrelsens huvudingång finns 10 avgiftsfria besöksparkeringar (se skyltning). Tillfälligt parkeringstillstånd för besökare hämtas i Länsstyrelsens reception.

Till höger om entrén finns två parkeringsplatser avsedda för personer med giltigt parkeringstillstånd för rörelsehindrade.

I närområdet finns flertalet avgiftsbelagda parkeringsplatser, mer information finns hos Luleå kommun. Parkering i Luleå, luleå.se Länk till annan webbplats.

Frågor om parkering
För parkeringstillstånd till gästparkering, kontakta receptionen,
vardagar 08.00-16.00.
Tel: 010-225 50 00, E-post: norrbotten@lansstyrelsen.se

Parkeringsbevakning sköts av Securitas.
Tel: 010 - 470 10 00

På grund av förändrat säkerhetsläge förändrar vi våra besöksrutiner. Det finns nu nya riktlinjer för mottagning av besök och tillträde till Länsstyrelsens lokaler.
Riktlinjerna syftar mot Länsstyrelsens övergripande mål: vi har regeringens och medborgarnas förtroende samt vi är en attraktiv arbetsplats för dagens och morgondagens medarbetare.

Bra rutiner för mottagning av besökare och tillträde till Länsstyrelsens lokaler är viktigt ur säkerhets- och servicesynpunkt men också för medarbetarnas arbetsmiljö.

Mål

  • Att skapa en personsäkerhet för våra anställda så att de känner trygghet på
    arbetsplatsen.
  • Att ge besökare service och se till att deras besök sker säkert.
  • Att förhindra stöld av egendom.
  • Att skapa en ökad informationssäkerhet.

Besökare

Alla våra besökare ska skriva in sig/bli inskrivna i en besöksliggare och få en namnetikett.
Den som har bokat in mötet med besökaren är ansvarig att ta hand om dem under hela vistelsen hos Länsstyrelsen, besökaren ska mötas upp vid entrén.
Om besökaren ska träffa flera personer, ansvarar den första personen för att följa med till nästa, som därmed övertar ansvaret för att följa besökaren ut ur lokalerna.
När besöket lämnar Länsstyrelsen ska det avregistreras i besöksliggaren.

Entreprenörer

Entreprenörer som utför tjänster av skilda slag i Länsstyrelsens lokaler, till exempel underhåll av tekniska system, ombyggnads- och renoveringsarbeten, ska ha en kontaktperson på Länsstyrelsen, ska legitimera sig och skriva in och ut sig i besöksliggaren.

Vi har stängt röda dagar och helgdagar samt julafton, nyårsafton, trettondagsafton, påskafton och midsommarafton.

På klämdagar har vi stängt för fysiska besök men det går att nå oss 9—11 via Länsstyrelsens växel eller via e-post norrbotten@lansstyrelsen.se.

Avvikande öppettider för fysiska besök 2024:

  • Fredag 5 januari öppet klockan 9—11.
  • 28 mars öppet klockan 8—12.
  • 10 maj personal nåbar via växeln 9—11.
  • 23 december personal nåbar via växeln 9—11.
  • 30 december personal nåbar via växeln 9—11.
  • 27 december personal nåbar via växeln 9—11.
  • 1 november öppet klockan 9—11.
  • 30 april öppet klockan 8—12.
  • 6 april öppet klockan 8—12.

Kontakt

Dela sidan:

Landshövding

Lotta Finstorp

Besöksadress

Stationsgatan 5, Luleå eller Industrivägen 10, Jokkmokk

Postadress

971 86 Luleå eller Box 105, 962 23 Jokkmokk

Organisationsnummer

202100-2478

Följ oss