Sverige är indelat i 21 län.
Ett län består av flera kommuner.
I varje län finns en länsstyrelse och en landshövding. Länsstyrelsen är en statlig myndighet.
Landshövdingen är chef för länsstyrelsen.
Gävleborgs landshövding heter Barbro Holmberg. Länsstyrelsen Gävleborg län har cirka 220 anställda. Vi arbetar med många olika saker.
- Här följer några exempel: Vi övervakar miljön och naturen i länet.
- Vi ser till att djuren har det bra.
- Vi bildar naturreservat i länet och sköter sedan om dem.
- Vi förmedlar bidrag till företag som vill växa