Vanliga frågor om solcellsstödet

Söktrycket för att få bidrag till sin solcellsinstallation är, och har under flera år varit högt i samtliga Sveriges län. Eftersom ansökningarna redan från början har varit betydligt fler, och den totala ansökta summan varit högre än de pengar som hittills har fördelats över länen i Sverige, så har kön rört sig långsamt. Detta innebär att Länsstyrelsen får många frågor från de som sökt stödet. Kanske hittar du svaret på din fråga här.

Vad händer med min ansökan när den kommit in till Länsstyrelsen?

När din ansökan kommer in till Länsstyrelsen i Dalarnas län så ankomst stämplas och registreras denna, du får en bekräftelse på att din ansökan kommit in och ärendet ställs sedan i kö. Så fort regeringen fördelar medel så fattar Länsstyrelsen ett första beslut i ärendet. Ansökningarna handläggs och beslutas i den ordning som de ankomststämplats hos Länsstyrelsen i Dalarnas län.

Vad innebär "ett första beslut"?

I det första beslutet fattar Länsstyrelsen beslut om att "reservera" den summan som anges i ansökan. Inga pengar betalas ut förrän anläggningen är monterad och alla kostnader har betalats, stödet betalas alltså ut i efterskott.

När kan jag förvänta mig ett första beslut i mitt ärende?

I Dalarnas län är kötiden omkring 2 år, från det att ansökan kom in till Länsstyrelsen och fram till det att det första beslutet fattas.

De ansökningar som kom in till Länsstyrelsen i Dalarnas län kring årsskiftet 2015-2016 och under första kvartalet 2016 står nu på tur i kön för att få ett första beslut.

Leta reda på ditt ärendenummer och öppna dokumentet nedan, där kan du se om ditt ärende står på tur för ett första beslut. (Listan uppdaterad 2017-11-08)

Ärendenummer på tur för ett första beslut SOLEL.pdf NY

Hur gör jag för att få stödet utbetalt?

Tillsammans med det första beslutet får du en blankett som heter Begäran om utbetalning. När anläggningen är monterad och ansluten och alla kostnader har betalats, ska du fylla i blanketten och skicka den till Länsstyrelsen. Utöver blanketten ska du skicka in en mängd kompletterande handlingar, bl. a. en handling som visar att projektet är slutfört (alltså ett intyg från nätägaren att solcellssystemet är nätanslutet samt från vilket datum), kopior på fakturor eller motsvarande handlingar där materialkostnaden ska vara tydligt uppdelad på solcellsmoduler och övrigt material. Kopia på kvitton eller motsvarande handling som styrker dina faktiska kostnader ska också skickas in. (Av blanketten Begäran om utbetalning framgår mer exakt vilka handlingar som behöver skickas in.)

När alla handlingar som behövs har kommit in så prövar Länsstyrelsen de kostnader som redovisats. När den stödberättigade summan har fastställts fattar Länsstyrelsen beslut om utbetalning.

Kan jag kombinera stödet med ROT-avdrag?

Nej!

Jag har skickat in en ansökan om solcellsstöd OCH använt mig av ROT-avdrag, vad gör jag nu?

Länsstyrelsen kan ge ett första beslut (läs mer om "ett första beslut" ovan). Däremot kan länsstyrelsen inte betala ut stödet förrän du betalat tillbaka ROT-avdraget. Ett kvitto från Skatteverket, som visar att ROT-avdraget har betalats tillbaka, ska i så fall lämnas in till länsstyrelsen i samband med begäran om utbetalning. Kontakta Skatteverket för mer information hur du betalar tillbaka ROT-avdraget.