Risk för skogsbrand i Östergötlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Tre kulturpersoner från länet prisas av Landshövding Rolf Wirténs Kulturstiftelse

Pristagarna och landshövdingen står inomhus på Linköpings slott och håller i ett diplom.

1997 bildades Landshövding Rolf Wirténs Kulturstiftelse som under åren prisbelönat ett 30-tal kulturpersoner med anknytning till Östergötland inom musik, konst och litteratur.

Men måndagen den 6 maj, på Linköpings slott, blir det en sista prisutdelning då stiftelsen avvecklas. Och för första gången i historien prisbelönas tre personer som får vardera 20 000 kronor: Musikern Dan Larsson, konstnären Elin Redin och författaren Emelie Schepp.

Det är lite sorgligt att som ordförande i stiftelsen agera prisutdelare en sista gång då stiftelsen avvecklas. Men framför allt fylls jag av glädje och tacksamhet till min företrädare Rolf Wirtén som bildade stiftelsen som kommit kulturlivet till gagn. Rolf hade ett stort samhällsengagemang. Kulturen är grundläggande för vår identitet, för att förstå vilka vi är och vår samtid, säger landshövding Carl Fredrik Graf.

I takt med att kapitalet i stiftelsen successivt minskat genom prisutdelning, och i samband med den tidigare landshövdingen Rolf Wirténs bortgång i februari 2023, aktualiserades en avveckling av verksamheten.

Denna gång blir det ett extra festligt program med prisutdelning och kåserier om Linköpings slott och Rolf Wirténs tid som landshövding. Det blir också en minikonsert med en av årets pristagare Dan Larsson samt fjolårets pristagare Linköpings Studentsångare.

Rolf Wirtén var landshövding i Östergötland mellan 1987–1996.

2024 års pristagare

Elin Redin, Mjölby

Elin Redins färgrika bilder med landskap, miljöer och människor ger betraktaren många positiva upplevelser. Elin Redin har under många år berikat Östergötlands konstliv både som konstnär med olika uttryckssätt och som lärare vid Liljeholmens folkhögskola.

Emelie Schepp, Motala

Emelie Schepp kombinerar ett skickligt författarskap med entreprenörsanda och intressanta och spännande beskrivningar av miljöer i Norrköping med omnejd. Tack vare Emelie Schepp har Norrköping och Östergötland gjort avtryck på den litterära kartan.

Dan Larsson, Linköping

Dan Larsson är en viktig motor i det östgötska musiklivet sedan flera decennier. I sin roll som konsertmästare i Östgöta Blåsarsymfoniker och primarie i Crusellkvintetten är han en förgrundsgestalt för den östgötska blåsmusiktraditionen. Han har undervisat flera generationer av träblåsare. Skapandet av den årliga kulturdagen i Kaga och en mängd kammarmusikaliska samarbeten har starkt bidragit till Dans renommé som en av regionens skickligaste och viktigaste musiker.

Media välkomnas

Media bjuds in att närvara från och med 11:30 då ett mingel startar och över prisutdelningen som äger rum 11:45 till 12:10.

Plats:

Linköpings slott

Tid:

Bakgrund

Rolf Wirténs kulturpris delas ut årligen på Linköpings slott. Priset ges till kulturutövare med anknytning till Östergötland och delas ut av landshövding Carl Fredrik Graf, ordförande i Rolf Wirténs stiftelse. Priset tilldelas för framstående insatser inom något av begreppen bild, ord eller ton.

2000: Hans Lundgren, dirigent

2001: Bertil Almlöf, konstnär

2002: Inget pris delades ut.

2003: Gunnar Lindqvist, före detta museichef, författare

2004: Louise Hoffsten, sångerska