Skyddsjakt avslutad – en varg fälld i Norrtälje kommun

Torsdagen den 25 april 2024 fälldes en varg i Norrtälje kommun under den skyddsjakt som Länsstyrelsen Stockholm tidigare beslutat om. I och med att vargen är fälld upphör beslutet om skyddsjakt efter vargindividen med omedelbar verkan.

Den 16 april fattade Länsstyrelsen Stockholm beslut om skyddsjakt efter att två minishetlandsponnyer dödats av varg i en hage norr om Norrtälje. Torsdagen den 25 april skedde ett nytt angrepp inom skyddsjaktsområdet, i närheten av Skebobruk. Fem får dödades i angreppet och ett får saknas fortfarande. Länsstyrelsen konstaterade efter besiktning att det var varg som orsakat skadorna.

En varg fälldes under torsdagskvällen i nära anslutning till hagen där angreppet på fåren skedde. Individen som fälldes är en vuxen hanvarg. Länsstyrelsen transporterar vargen till Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) för vidare undersökning. Med hjälp av DNA-analys kommer Länsstyrelsen få svar på om det är samma varg som dödade de två minishetlandsponnyerna liksom de får som angreps i området hösten 2023.

Anna Kinberg Batra

Regeringsgatan 66